Content is KING 👑

Hoe ga je succesvol om met content

Waarom content zo belangrijk is

Als mensen voor jouw bedrijf of merk kiezen op basis van emotie en het bouwen van een stevig merk zo belangrijk is, hoe ga je er dan voor zorgen dat jouw herkenbare boodschap écht overkomt? Juist. Met content! Wat content precies is? Je kunt content ook wel omschrijven als 'inhoud'. En dat kan gaan van een korte boodschap tot een video, die allebei gebaseerd kunnen zijn op dezelfde boodschap. Hoe je succesvol omgaat met je content lees je hier!


Wij doen alles voor die glimlach ehey🎶

Denk maar eens aan Coolblue. Een veelgenoemd voorbeeld, wie kent het merk niet? De kortste boodschap van Coolblue is: Alles voor een glimlach. En dat somt ook meteen op waar het bedrijf voor staat en in álles wat ze doen uitstraalt. Zó goed dat hun eigen personeel dat zelf ook oppakt en deze knaller van een nummer (en clip) maakte. Heb je hem nog niet gezien? Gewoon doen ;-) Je bekijkt 'm hier.

In het nummer zit letterlijk de boodschap 'alles voor een glimlach', maar ook visueel. De lyrics vertellen waar Cooblue voor staat en laat tegelijkertijd ook zien wat voor werkgever Coolblue is.

Natuurlijk bereikt Coolblue dit door al járenlang heel consistent te zijn in hun boodschap en dat in al hun uitingen (en content!) door te vertalen.


3 Tips voor succesvolle content

Op kleinere schaal kun jij dat ook doen. Door heel consistent jouw boodschap door te vertalen. Door bijvoorbeeld jouw website niet alleen te zien als een manier om online aanwezig en vindbaar te zijn, maar door écht je vindbaarheid te vergroten.


Tip 1: Tegen wie praat je?

Zorg dat je weet tegen wie je praat. Wie is jouw doelgroep? En wat vinden zij belangrijk? Verdiep je eens in de weg die ze afleggen voordat ze bij jou komen, letterlijk of figuurlijk. Het helpt je namelijk ook om te bepalen wat je vertelt in je content. Wil je iets maken voor je bestaande klanten of nieuwe klanten naar je toetrekken? En wie zijn die nieuwe klanten dan? Zijn het vooral 65+-ers, jonge gezinnen, studenten? Zorg dat je helder hebt tegen wie je gaat praten en pas daar je boodschap op aan.


Tip 2: Een duidelijk doel voor ogen hebben

Natuurlijk stop je niet zoveel tijd in inspiratieve content als je geen duidelijk doel voor ogen hebt. Wil je een hogere merkbekendheid? Meer nieuwe klanten naar je toe trekken? Bestaande klanten vasthouden? Meer organische bezoekers naar je website of groeien op social media? Door een duidelijk doel voor ogen te hebben weet je ook waar te beginnen. Maak een duidelijke stip op de horizon waar je naartoe wilt werken en wees daarin realistisch maar ambitieus. Wil je groeien naar 20.000 maandelijkse bezoekers van je website? Dan heeft dat tijd nodig. Maar ben je bereid er tijd en geld in te stoppen dan kan dat een mooi doel zijn om binnen 1 jaar te bereiken. Bedenk wel goed wat die bezoekers dan vervolgens komen doen op jouw website.


Tip 3: Geef inspiratie

Denk verder dan jouw product of dienst. Denk ook eens aan inspiratieve content. Content die jouw doelgroep vindt, nog voordat ze aan jouw product of dienst denken. Die aansluit op hun interesses of behoeften. Als ze dan gaan Googlen op een onderwerp, komen ze jou tegen! Een paar voorbeelden:

🧁 Ben je bakker?Inspireer jouw klanten met de meest bijzondere brood- of gebak recepten en vertel hoe ze ze zelf maken. In tekst of maak er videos van. Huh? Zul je misschien denken, als ze het zelf maken, komen ze dan nog wel naar mijn winkel? Ja! Waarom? Omdat jij dat speciale meel verkoopt waarmee ze het brood extra lekker maken, of een ander ingrediënt. Of je hebt het zelf gebakken voor wie graag het recept leest, maar nog nét geen bakker-in-de-dop is.


👗 Verkoop je duurzame kleding? Dan heb je natuurlijk een (web)shop vol met mooie artikelen. Vertel eens het verhaal achter die broek of jurk. Waar komt het vandaan, waarom werk je samen met die partijen? Laat de gezichten zien van de mensen die de kleding maken. Het vertelt jouw (potentiële) klanten meteen het verhaal waarom jouw kleding misschien iets duurder is dan gemiddeld, maar ze een goed gevoel krijgen door juist bij jou te kopen!


📚 Heb je een boekenwinkel? Waarom maak je geen podcasts? Je kunt je klanten inspireren met een wekelijkse podcast waarin je de nieuwste boeken bespreekt. Ga in gesprek met de schrijver of iemand die het boek al gelezen heeft om zo te interesse te wekken van klanten.


Zomaar een paar voorbeelden van manieren om inspiratie te delen met (potentiële) klanten. Het zorgt er niet alleen voor dat jouw doelgroep op een ander moment of een andere plek met jou in aanraking komt, het zorgt er ook voor dat je gezien wordt als een expert. Doe er je voordeel mee! En.. kom je er niet uit hoe je dat het beste doet? Neem dan gewoon even contact met me op 📞

Praten over content?

Doe ik graag! *Klik* gewoon even op contact dan plannen we een afspraak in.